Journal Freitag, 16. Dezember 2016 – Schwarzen Alltag sichtbar gemacht

Samstag, 17. Dezember 2016 um 9:24

Zu frühes Angstaufwachen aus Arbeitsgründen. Auf dem Fußweg in die Arbeit stürzte auch noch mehrmals PokémonGO ab. HULK SMASH!
(Hatte der Hulk vielleicht einfach nur Angst?)

Angstgespräch war dann gar keines, das durch Erleichterung freigesetzte Adrenalin machte mich so glücklich, wie ich schon lange nicht mehr war.

Auf dem Heimweg im Süpermarket Granatäpfel, Knoblauch und Kuhkoteletts besorgt. Daheim stellte sich heraus, dass auch Herr Kaltmamsell unangemeldet Fleisch zum Kartoffel-Lauch-Gemüse eingekauft hatte. Er entschied sich für die Koteletts, das andere Fleisch gibt’s Samstag.

§

Dass Viola Davis eine Ausnahmeschauspielerin ist, wurde mir erst durch ihre Hauptrolle in der Fernsehserie How to Get Away with Murder klar – unter anderem, weil ich noch nie eine schwarze Schauspielerin in solch einer Rolle gesehen hatte. Dass das kein Zufall ist, sondern Davis’ direkter Einfluss, lernte ich aus einem ausführlichen Portrait dieser Frau im New Yorker:
“Viola Davis’ call to adventure”.

The show and her character were hatched in close collaboration with the series’ creator, Peter Nowalk. From the start, Davis pushed him to dramatize Annalise’s interior world and to show the private moments of this tough, brilliant professional, who has a difficult, and promiscuous, past. “I’m trying, within the confines of the narrative that I’ve been given, to show her pathology,” she told me. “I don’t see acting as hiding. I see it as stepping up buck naked in front of a group of people that you don’t know. Every single time. It’s about exposing. If you’re not doing that, you’re basically not doing anything.” Nowalk elaborated, “From our very first phone call, she said, ‘I want to be a woman who takes off her wig and wipes off her makeup, and you see who she is underneath.’ She made the character frankly more complex, more interesting. Taking off her wig—that is the show’s most famous moment, and it is all hers.”

Als Aktivistin fiel Davis mir – wie vielen – durch ihre Emmy-Rede auf:

When she became the first African-American to win an Emmy for Best Leading Actress on a television series, in 2015, she quoted Harriet Tubman in her acceptance speech: “ ‘In my mind, I see a line. And over that line I see green fields and lovely flowers and beautiful white women with their arms stretched out to me over that line. But I can’t seem to get there no-how.’ ” Davis went on, “The only thing that separates women of color from anyone else is opportunity. You cannot win an Emmy for roles that are simply not there.”

Nun sorgt Davis dafür, dass Alltagsdetails schwarzen Lebens in Fernsehfiktion sichtbar werden – das häusliche Abnehmen der Perücke, für viele African American-Frauen ein täglicher Handgriff, ist nur eines davon. Das Abbilden scharzer Sprache (z.B. in der berühmten Auseinandersetzung der #HTGAWM-Figur Annalise mit ihrer Mutter) ein anderes.
Das Portrait im New Yorker geht zudem ausführlich auf Viola Davis’ bitterarme Kindheit in den 60ern ein, mit schier unvorstellbaren Details.

via @ruhepuls

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Laurie Penny erklärt
“We should be kind to America’s First Victim — Melania Trump”.

Treating Melania as a real human being, rather than an empty symbol, is one more way of opposing everything her husband stands for.

(…)

Attacking any woman in order to hurt her husband is lazy sexism, and doing it by way of her figure or fashion choices is lazier and more sexist still. This puts me and any other writer with feminist principles at a disadvantage, because at first glance there’s nothing else to Melania: over the years, she has been systematically stripped of all personality signifiers whatsoever beyond her body and what she puts on it.

(…)

Patriarchy is not a game any woman can win, and Melania is playing it on nightmare mode, in the version where you have to sleep with the end-level boss. The man she is married to has a thug’s understanding of consent and every intention of screwing the world, violently if necessary. How we treat his First Victim sets the tone for the fight to come. Be kind.

§

Ein Thema, das alle Eltern angeht:

If you don’t talk to your kids about quantum computing…
someone else will.

Lesen Sie deshalb aufmerksam die Bildergeschichte
“The Talk”.

via @FelixM

§

Wo bekommt ihr das her?

die Kaltmamsell

5 Kommentare zu „Journal Freitag, 16. Dezember 2016 – Schwarzen Alltag sichtbar gemacht“

  1. Beate meint:

    Immer wieder via the one and only Kaltmamsell!

  2. Buchfink meint:

    Schade, Beate war schneller als ich!

  3. vered meint:

    Apropos PokémonGO:

    Der Artikel aus dem Schweizerischen Beobachter

    http://www.beobachter.ch/gesellschaft/artikel/smartphone-apps_nehmt-ruhig-meine-persoenlichen-daten/

    kann Sie vor Schaden durch Datenklau bewahren. Gute Lektüre!

  4. Matthias Seifert meint:

    rss

  5. Croco meint:

    Be kind.
    Genau.

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